Friday, November 23, 2012

Ibu Atau Isteri & Anak


Hye semua.. mesti korang hairan kan ngan tajuk entri Ieyda kali nie.. ^_^.. sebenarnya tadi Ieyda agak sedih and sakit hati ngan perangai abang Ieyda.. tapi Ieyda terfikir patut ka Ieyda panggil dy abang.. hurm nak tau sebab apa Ieyda kata macam tu.. hurm japg Ieyda cerita.. now Ieyda nak cerita berkaitan ngan tajuk entry Ieyda kali nie.. Btw pagi tadi abang Ieyda bawak anak ngan bini dia p amek mykid ngan p klinik sebab anak dia tu selsema.. pastu dy baru je balek tak sat dalam pukul 1.30 tak sat.. dah balek tu tak tau bagi salam terus masuk.. kalau masuk-masuk rumah tu p masuk bilik dulu takpa.. ni tak masuk-masuk rumah terus bagitaw kat mak Ieyda kata lepas nie tak payah letak bedak dah kat tengkuk(leher) anak dia... leher anak dia jadi macam ruam sebab makan air kot.. motif dia kata macam tu komfem la kena tegur ngan doktor.. yang nak caya sangat cakap doktor tu apa kejadahnya.. memang la doktor tu pakar kanak-kanak.. tapi kalau dah bagus sangat awat doktor tu tak bagi ubat.. and yang abang Ieyda tu dok buat bagus sangat buat apa.. padahal masa dia kecik dulu bedak tu jugak la yang mak dia bubuh kat dia.. and kalau dia bagus sangat duduk la rumah ni 24 jam jaga anak dia tu.. ni tak bangun tido tngok anak sat pastu mandi-mandi n siap pastu makan.. pastu?? komfem la kluar.. kalau kluar pegi keja tak pa.. ni kluar dok ngan kawan-kawan dia.. belah la.. la nie aku nak tanya masa bini hang sakit sapa jaga anak hang?? mak jugak kan.. hang p mana?? p dok ngan kawan-kawan hang tu.. dah tu bila p jumpa doktor pandai nak tegur mak hang sendiri.. walaupun aku bukan mak hang tapi aku taw la yang hati mak terguris sebab hang.. mak selalu makan hati sebab hang.. aku taw la perasaan mak macam mana.. dah la aku fedup dah ngan hang.. kalau la hang baca entry nie aku harap hang berubah la... Ha kan dah keluar bahasa kedah.. haha.. yang tadi tu luahan hati Ieyda.. jangan terkejut erk sebab memang Ieyda ngan adik beradik yang lain bahasakan diri aku hang.. senang sikit.. agak kasar tapi memang sesuai.. sebenarnya Ieyda tau yang mak Ieyda memang makan hati ngan perangai abang Ieyda tu.. tengok la kalau tak komfem mak Ieyda singgah jeguk anak abang Ieyda yang ada kat dalam buaian tu kalau lalu dekat buaian tu.. tapi tak sat tak pown.. sebenarnya masa Ieyda taip entri nie mata Ieyda dah berair dah.. tapi disebabkan ayah Ieyda ada Ieyda tahan ja.. Ieyda taip pakai fon aja.. tu yang tulisan sama ja.. kalau tak Ieyda nak buat kaler-kaler sikit.. haha... ok sambung cita.. Yang kak ipar Ieyda tu Ieyda tengok balik-balik dari klinik tadi laen macam ja.. tengok la selalunya time-time ceni dah mai letak anak dia kat ayah Ieyda tapi la tak.. dia bawak anak dia masuk bilik.. hey Ieyda begang betol la.. apa taknya.. selama nie.. Ieyda yang dok mengasuh anak dia.. dia?? dia sedap-sedap lena kat dalam bilik.. lantak p kat hang la..aku nak tengok lama mana hang nak jaga anak hang sendiri.. komfem malam nie mak aku jugak yang kena jaga anak hang.... kalau tak tahan dok kat umah nie hang boleh balek dok umah mak hang atau hang suruh laki yang konon mithali tu buat rumah baru.. Yang tu pulak special for my sister in law.. ok hakikatnya Ieyda tak bahasakan diri aku hang ngan dia.. Ieyda bahasakan diri adik kak.. what ever la.. ok tadi Ieyda kata nak citakan sebab apa Ieyda kata patut ka Ieyda panggil abang Ieyda tu 'abang'. motif sebab minggu lepas hari jumaat petang.. abang ngan kak ipar Ieyda nak bawak anak depa pi klinik.. pastu mak Ieyda nak ikowt sebab nak pi beli tikar buluh sebab nak letak kat tempat buaian anak abang Ieyda tu.. pas p klinik doktor tak dak.. n dipendekkan cita.. mak Ieyda suruh abang Ieyda p kat kedai pakistan kot yang jual karpet tu.. ok p la kedai tu.. Ieyda ngan mak Ieyda ja yang turun p beli tikar buluh tu.. pas beli pakistan tu nak tolong angkat tikar tu p kat keta.. btw mak Ieyda beli dua keping tikar buluh(tak taw perkataan yang sesuai untuk tikar).. almaklum la.. keta bukannys keta canggih keta lama.. ok sambung.. dah pakistan tu hantar kat keta dia pandai-pandai nak tolong bubuh tikar dalam keta.. dok buat macam-macam cara tak boleh las-las abang Ieyda jerkah kat dia suruh balek kedai dia.. pakistan bodo tu pown naek hangin sama.. abang Ieyda nak tumbuk dah pakistan tu.. yang Ieyda ngan mak Ieyda dok kata sory la kat pakistan tu.. last-last taw pakistan tu balas pa kat kami.. "sory-sory apa saya cuma nak tolong dia jerit-jerit kat saya".. naseb Ieyda sabar ja.. kalau tak memang makan penumbuk dari Ieyda jugak.. duduk negara orang dok buat macam negara sendiri pulak.. n last-last kami balek ja.. dalam keta abang Ieyda dok kata dia nak p balek kedai tu lepas hantar kami balek.. dah tak larat nak cerita.. pendekkan lagi cita.. lepas peristiwa tu Ieyda tengok abang Ieyda macam tak suka ngan Ieyda.. sapa tak sakit hati.. tambah pulak ngan apa yang jadi tadi lagi sakit hati la.. lagipon Ieyda kata sory kat pakistan tu sebab Ieyda nak suruh dia balek kedai dia cepat-cepat.. p/s: apa korang rasa kalau kirang ada kat tempat Ieyda.. ha pasala cita Ieyda yang keberapa ntah tadi.. korang rasa abang Ieyda tu patut jaga hati mak Ieyda or jaga hati bini ngan anak dia tu?? yang patut di utamakan komfem la hati seorang Ibu kan.. fikir-fikir lah..

✿ Haep Thanks coz sudi singgah sini and baca entry Ieyda ✿

No comments:

Post a Comment

copyright: Hak milik Blog Syahida Razak